Toyota ontwikkelt waterstofauto met bereik van duizend kilometer

Toyota ontwikkelt waterstofauto met bereik van duizend kilometer

Toyota presenteert volgende week op de internationale autotentoonstelling in Tokio een elektrische waterstofauto die na een tankstop duizend kilometer kan rijden. Dit bereik is aanzienlijk groter dan de ongeveer 650 kilometer die de huidige generatie van dit type auto’s, waaronder de Toyota Mirai, aan één stuk door kan rijden.

De grootste Japanse autofabrikant maakte woensdag enkele details bekend van de nieuwe auto, die in de conceptfase is en nog niet kan worden gekocht. De testwagen, die voorlopig Fine-Comfort Ride is genoemd, is geen plug-in-auto die zijn stroom uit batterijen haalt, maar heeft een brandstofcel. Deze brandstofcel zet waterstofgas om in elektriciteit, met waterdamp als enige bijproduct.

Japan is internationaal een voorloper in brandstofcellentechnologie. De overheid heeft samen met de industrie een meerjarenplan afgesproken dat een doel stelt van 40.000 waterstofauto’s in 2020. Op dit moment rijden nog maar ongeveer 2200 waterstofauto’s in Japan, en het is niet erg waarschijnlijk dat het doel voor 2020 zal worden gehaald.
Wat een snellere opmars tegenhoudt, ook buiten Japan, zijn de hoge aanschafkosten van waterstofauto’s en het nog erg beperkte aantal waterstoftankstations. Er zijn in Japan op dit moment maar 91 pompstations waar waterstof kan worden getankt en ook het aantal van 160 dat de Japanse regering voor ogen heeft voor 2020, lijkt niet genoeg voor een landelijke dekking.

Toyota zal op de autobeurs volgende week in Tokio ook een nieuw concept voor een waterstofbus tentoonstellen. Deze bus, Sora, krijgt twee zitplaatsen meer dan de bestaande modellen en zal volgend jaar op de markt verschijnen. Toyota hoopt in 2020 honderd waterstofbussen in Tokio te hebben. In dat jaar vinden in de Japanse hoofdstad de Olympische Zomerspelen plaats.
Toyota heeft in tegenstelling tot andere autofabrikanten nog geen volledig elektrische auto met batterijen in het leveringsprogramma. De Toyota Prius is een hybridevoertuig, met ook een verbrandingsmotor. Volgens een woordvoerder van de Nederlandse importeur Louwman werkt het concern wel hard aan de ontwikkeling van een eigen elektrisch model.

Bron: FD 19 oktober 2017