Jan Lammers presenteert chassis waterstofraceauto Delfts studententeam

Jan Lammers presenteert chassis waterstofraceauto Delfts studententeam

Delft, 10 maart 2016 – Coureur Jan Lammers onthult het chassis van de eerste waterstofraceauto die deel gaat nemen aan een race tegen benzineauto’s. Het raceteam van de TU Delft neemt met de Forze VII, de snelste raceauto die op waterstof rijdt, deel aan de Supercar Challenge. Dat gebeurt tijdens de GAMMA Racing Day op het TT-circuit in Assen. Doordat de nieuwe auto meer aerodynamisch is, hebben de Delftse studenten er vertrouwen in dat deze raceauto de race kan winnen. 
Jan Lammers is verheugd met de Forze VII: “Het is belangrijk dat Nederland zich bewust is van schone energiealternatieven. Dat deze waterstofraceauto de strijd aangaat met benzineauto’s spreekt tot de verbeelding: waterstof is een alternatieve brandstof met ongekende mogelijkheden. Ik zal de vorderingen van team Forze dan ook met veel belangstelling volgen.”
“We zijn erg te spreken over het ontwerp”, vertelt Erik Kemink, directeur van waterstofleverancier PitPoint, hoofdsponsor van Forze. “Ik ben erg benieuwd hoe de wagen het deze zomer gaat doen in de race tegen de benzineauto’s.” Dankzij de recent gestarte samenwerking met PitPoint kan het team verder met de productie, zodat de auto in juni van de band kan rollen en klaar is voor circuitraces.
Verbetering
Het Forze-team heeft een jaar aan het nieuwe ontwerp gewerkt. De studenten hebben het design van de Forze VII aanzienlijk verbeterd ten opzichte van het oude model. Zo heeft het nieuwe ontwerp een bredere wielbasis, waardoor de raceauto zich nog sneller over het circuit verplaatst. Daarnaast is de aerodynamica van de auto enorm verbeterd.
Wereldprimeur
Het is de eerste keer dat een auto op waterstof het opneemt tegen benzine raceauto’s. Deze wereldprimeur zal plaatsvinden tijdens de Supercar Challenge, tijdens de GAMMA Racing Day op het TT circuit in Assen op 6 en 7 augustus. Dick van Elk, organisator van de Supercar Challenge, is verheugd met de deelname van Team Forze en de boodschap die het team heeft. “Forze laat zien wat de enorme potentie is van waterstof als schone brandstof. Dit is een goede manier om hier aandacht voor te vragen.”
 
Een auto met een boodschap
“Via Forze komt het grote publiek in contact met duurzame technologieën”, zegt Kemink. “Daarom ondersteunen we het team met geld en kennis, bijvoorbeeld over hoe je sneller en beter waterstof kunt tanken.” Pitpoint gelooft dat 100 procent schoon vervoer in 2030 mogelijk is. Daarom bouwen zij zoveel mogelijk tankstations voor schone brandstoffen, zoals Groengas (CNG), LNG en Elektriciteit. Rijden op waterstof staat nog in de kinderschoenen, maar de mogelijkheden zijn nagenoeg grenzeloos en essentieel om schoon vervoer uiteindelijk mogelijk te maken.
Specificaties
0-100 km/h <4 seconds
Top speed 210 km/h
Fuel Cell power 100 kW (135 hp)
Boost power 190 kW (258 hp)
Weight  1100 kg
Size 4,6 x 1,90 m
Suspension Steel push rod system
Fuel Cell system Ballard FC Velocity MK1100 stack with Forze balance of plant hardware & software
Drivetrain Planetary Gears (ratio 1:4.8)
Over Forze
Forze is het waterstofraceteam van de TU Delft. Het team bestaat uit 70 studenten van verschillende faculteiten: van luchtvaart en ruimtevaarttechniek tot technische aardwetenschappen. Zij zetten zich samen in om waterstoftechnologie te promoten, door het ontwerpen, maken van- en racen met een zeer innovatieve raceauto. Voor meer informatie, zie: www.forze-delft.nl.
Over PitPoint clean fuels
PitPoint clean fuels is leverancier van schone brandstoffen als Groengas, CNG (Compressed Natural Gas) en LNG (Liquefied Natural Gas). Daarnaast biedt PitPoint ook andere clean fuels aan als Waterstof en Elektriciteit . Om deze schone brandstoffen bereikbaar en betaalbaar te maken voor bedrijven, overheden en particulieren, opent PitPoint steeds weer nieuwe tankpunten. Ook faciliteert zij in elektrische oplaadpalen. Voor meer informatie, zie: www.pitpoint.nl.
Over de GAMMA Racing Day en Supercar Challenge
De GAMMA Racing Day is het grootste gecombineerde auto-, motor- en kartrace-evenement van Europa en het grootste professionele autosportevenement van Nederland. De Supercar Challenge is in 2001 gestart voor GT’s en toerwagens. Vanaf 2012 zijn daar de Sportcars en prototypes aan toegevoegd in de groep Superlights.